مهران مهاجر میراث ماندگار جریان آکادمیک عکاسی در ایران پس از انقلاب است که نامش گرهخورده به نسل جدید عکاسانی است که گامهای محکمی در سیر تکوین این مدیوم جذاب در هنر ایران ایفا کردهاند.
آن دانشجوی جوان و پرتکاپوی تاثیرپذیرفته از مناظر شهری فریدلندر و وینوگراند در دهه شصت شمسی در مسیری کمالمانتر از همیشه در اوایل دهه هفتاد با شاخههای بیدش در یاد مخاطبانش جا خوش کرد. بعدها با روی کار آمدن دولت اصلاحات و هیجان ناشی از تغییرات آن سالها، دغدغهمندی سیاسی بخشی جداییناپذیر از آثار او تا به امروز شد.
با این وجود، ارزش و اعتبار مهران مهاجر لزوما وابسته به آثار و نگاه عکاسانه او نبوده و نیست، که شاید مهمترین فاکتور در مورد او، چندوجهی بودن شخصیت این هنرمند است. فعالیت هنری مستمر، تدریس در دانشگاه تهران، تالیف و ترجمه کتب و مقالات هنری میراثی ماندگار، ارزشمند و تاثیرگذار از او به جا گذاشته است.
امروزه در هر شرایط و با هر قاعدهای نام مهران مهاجر همپای عکاسی معاصر ایران قرار میگیرد و استمرار نگاهش در نسل جدید عکاسی ایران قابل پیگیری است. نسلی که بیشتر از نگاه عکاسانه و زیباییشناسی فرم و تصویر، دغدغه زبان و آگاهی هنرمندانه را داشتند و در این مسیر پر پیچوخم عکاسی، این سالها برای پیشبرد نگاه و انتقال این خواسته از هیچ کوششی فروگذار نبودند.