![](https://neveshtart.com/wp-content/uploads/2023/11/Snapinsta.app_403646378_882053396420235_7315060213398137346_n_1080-1024x1024.jpg)
شادی قدیریان
نویسنده: رامیار منوچهرزاده
اواسط دهه هفتاد و هیجان سیاسی اجتماعی نسل جنگدیده و خسته از بنبستها، نشاطی به همراه آورد که اولین بازتابش را در مطبوعات و سپس در هنر بروز داد.
شادی قدیریان از مهمترین نسل دانشجوهای عکاسیخوانده دانشگاه آزاد بود که در بزنگاه تاریخ سیاسی اجتماعی اصلاحات و گشایش درهای بینالمللی به روی ایران مطرح شدند.
با پروژه زنان قاجارش دیده شد و آرامآرام سر از بسیاری از نمایشگاهها و موزههای مطرح اروپا و جهان درآورد. پروژههایی که در طول ربع قرن فعالیت، جایگاه و موقعیت زنان و شرایط سیاسی اجتماعی ایران را به چالش کشید؛ موضوعاتی که با زنان قاجار و نگاه انتقادی او به جامعه و زنان شروع شد و تداوم پیدا کرد و شاید با پروژه معروف «نیلنیل» که مربوط به جنگ بود به بلوغ کاری و هنری رسید.
شادی قدیریان سالها در معرض قضاوتهای درست و نادرست منتقدان بوده، اما ماندگاری و تداوم در کارش ثابت کرد که چهرهای ماندگار در هنر و عکاسی ایران بوده و خواهد بود.