نوشت‌آرت

NeveshtArt

ســـــطرهایی از

هــــــــــنر امــــــروز ایران

نقد و بررسی نمایشگاه

بدون عنوان

فرشید مثقالی از چهره‌های شناخته شده هنر معاصر ایران است. تصویرهای ساخته‌ی مثقالی (پوستر، تیتراژ فیلم وغیره) چندین دهه‌ متوالی است که در منظر دید عموم قرار گرفته است و کمتر کسی در دنیای هنر و خارج از آن وجود دارد که با کارهای او خاطره‌ نداشته باشد.

فرشید مثقالی متولد ۱۳۲۲ در اصفهان و فارغ‌التحصیل رشته‌ نقاشی از دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او ابتدا با تصویرگری برای نشریات شروع به فعالیت کرد و بعد از آن در زمینه‌هایی همچون مجسمه، گرافیک، انیمیشن و سینما فعالیت خود را ادامه داد.

مثقالی از برجسته‌ترین اعضای پیش از انقلاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. آثار تولید شده در کانون در تاریخ هنر ایران بی‌بدیل و بی‌همتا هستند و نقش او در پیدایش و تثبیت گرافیک و تصویرسازی در این انجمن، غیرقابل انکار است. از آثاری كه او را به شهرتی فراگیر رساند، تصویرگری ماهی سیاه‌ کوچولو است.

مثقالی بعد از ۱۳٦٥ به امریکا مهاجرت کرد و پس از چند سال به ایران بازگشت. نمایشگاه اخیر مثقالی در گالری اعتماد مرتبط با کارهای متأخر اوست. این کارها بازنمایی اشیاء و فیگورها با پالت رنگى درخشنده و تنوع رنگى بالا، رنگ‌های اشباع شده، فضای تصویری دوبعدی، جزئیات محدود و ارتباط صریح با مخاطب است. شاید نور، رنگ و ترکیب‌بندی این کارها بیشترین شباهت را با آثار هنری ماتیس داشته باشند. همچنين تاثير زندگى و مطالعه هنر در فرانسه و آمريكا در اين آثار قابل مشاهده‌اند.

گزارش تصویری نمایشگاه‌ و آثار