نوشت‌آرت

NeveshtArt

ســـــطرهایی از

هــــــــــنر امــــــروز ایران

نقد و بررسی نمایشگاه

بازی‌های مفرح

«بازی‌های مفرح» عنوانی برگرفته از فیلمی با همین نام ساخته‌ی میشل هانکه است که نوید ظفر برای مجموعه‌ی نقاشی‌های خود برگزیده است. در این مجموعه شخصیت‌های نقاشی‌ها هیچ سلاح خشونت‌باری در دست ندارند، اما در تابلوها چیزی مثل رد خون را می‌توان مشاهده کرد. در این آثار هنرمند فضاهای آشنایی هم‌چون صحنه‌ی تئاتر، معرکه‌گیری در خیابان یا نمایش خیابانی را به تصویر کشیده است و سعی کرده با رنگ‌های تند و گرم مانند قرمز و بنفش، و نیز قلم‌گذاری‌های آزاد و اکسپرسیو خشونت عریان در جریان تابلوها را انتقال داده، نمایش‌های نازیبایی را نشان دهد. برای مثال شیوه‌ی در آغوش کشیدن کودک در تابلویی که مردی روی صحنه‌ی نمایش است، حس آزرده‌بودن کودک تماما توسط مخاطب درک می‌شود.
تمام این صحنه‌ها بر این مفهوم تاکید دارند که ما در حال دیدن یک بازی هستیم و نه چیزی بیشتر، و این در حالی است که هنرمند گویی می‌خواهد گوش‌زد کند که ما خشونت را زندگی می‌کنیم و این تجربه به قدری در حال تکرار در روزمره است که به امری عادی بدل شده است؛ مانند دیدن تعزیه، صحنه اعدام و… .

گزارش تصویری نمایشگاه‌ و آثار