نوشت‌آرت

NeveshtArt

ســـــطرهایی از

هــــــــــنر امــــــروز ایران

دانشجو

امین شیرپور

این پروژه سال ۱۳۹۹ و در کارگاه عکاسی تخصصی که به فتوشاپ و ابزارهای نوین ویرایش عکس مربوط بود شکل گرفت. صیاد نبوی از ما خواست تا از این ابزارها استفاده کنیم و عکسی را دچار تغییر کنیم. از آن‌جا که قبلاً تجربه‌ی زیادی در روتوش عکس داشتم این ایده به ذهنم رسید که شاید بشود افرادی را از دل عکس‌های معروف تاریخی حذف کرد، بدون این‌که جای نبودشان حس شود و کسی متوجه این امر شود. ناخودآگاه اولین عکسی که به ذهنم رسید تصویر ویدا موحد روی سکوی روبه‌روی شیرینی فرانسه بود. وقتی عکس را دست‌کاری کردم و نتیجه را دیدم، مطمئن شدم که این مجموعه کار باید ادامه پیدا کند. این پروژه در آن کلاس شروع شد و ادامه پیدا کرد تا جایی که تصمیم گرفتم به‌عنوان پایان‌نامه‌ی دوران کارشناسی‌ام ارائه‌اش کنم.

در محذوف تلاش کردم تا خشونت را از زاویه‌دیدهای مختلف بررسی کنم و رد اون رو در کشورها و فرهنگ‌های مختلف، در گذر دهه‌ها و قرن‌های مختلف ببینم. خشونتی که شکل‌های مختلفی داره و گستره‌ی آن از ایجاد یک انزوای ساده تا شلیک مستقیم متغیره، اما هرکدوم مرزی بین انسان‌ها ایجاد می‌کنه که می‌تونه وحشتناک باشه. حذف‌ها معمولاً با این قصد انجام می‌شه که چیزی به فراموشی سپرده بشه تا در گذر زمان،‌ دیگه کسی اون موضوع رو به یاد نیاره. اما مگر تلاش برای حذف چیزی، در وهله‌ی اول اعتراف به وجود آن و تأکید مضاعف بر وجود همان چیز نیست؟ مگر تأکید مضاعف بر چیزی به منظور حذف آن، ناخودآگاه باعث بازیابی همان چیز نمی‌شود؟

گزارش تصویری نمایشگاه‌ و آثار